Conversie optimalisatie met Hotjar

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
8 minuten

Conversie optimalisatie, oftewel CRO; een term die niet meer weg te denken is uit het marketinglandschap van vandaag. Maar wat is Conversie Optimalisatie nu juist? En hoe draagt een CRO-tool als Hotjar daar aan bij?

CRO of voluit Conversion Rate Optimization of simpelweg Conversie optimalisatie is een overkoepelende term voor alle activiteiten gericht op het aanpassen (optimaliseren) van een website met als bedoeling meer bezoekers te doen converteren. Een hele boterham hoor ik je al denken, maar wat is converteren dan juist? Wel, een bezoeker converteert wanneer ie een actie voltooid die een meerwaarde biedt voor de website-eigenaar. Dit kan gaan van het invullen van een online enquete, het downloaden van een folder, het achterlaten van contactgegevens tot het aankopen van een product uit de webshop. Tijdens elk van deze acties is de user experience van cruciaal belang. CRO richt zich dan ook specifiek op het in kaart brengen van de user experience en deze te finetunen of te optimaliseren om meer conversies te halen uit jouw huidige webverkeer.

Hotjar - onze keuze als het gaat over CRO

  • Heatmaps (in kaart brengen van het scroll- en klikgedrag en muisbewegingen) 
  • Surfsessie opname
  • Funnel analyse
  • Formulier optimalisatie
  • Polls & Feedback functie
  • A/B-tests
  • Split tests
Alvast benieuwd naar Conversie Optimalisatie?

Heatmaps: het klikgedrag van jouw bezoekers in kaart gebracht

De eerste feature van onze geliefde tool Hotjar is het genereren van heatmaps. Deze heatmaps brengen het klik- en scrollgedrag van de users in kaart. 

Dankzij heatmaps kan je pijnpunten van een webpagina boven halen. Best practice is alvorens het genereren van heatmaps de data van Google Analytics al eens te raadplegen. Deze gegevens geven meestal de aanstoot om over te gaan tot nader onderzoek met bv. Heatmaps. Neem nu bijvoorbeeld pagina’s met een hoge bounce- of exit rate. Of landingspagina’s met cruciale CTA’s die niet naar wens presteren. In beide gevallen kunnen Heatmaps (of in het laatste geval Scrollmaps) problemen of pijnpunten bloot leggen.

Click Heatmap Hotjar - Conversie optimalisatie technieken

Wil je meer weten over de werkwijze met heatmaps? Frankwatching heeft hier een meer dan degelijk blogbericht over geschreven.

Sessie opnames: de user experience in detail

Zoals de naam reeds doet vermoeden kunnen we dankzij deze features de surfsessies van onze users opnemen, en achteraf herbekijken. Dit is veruit de meest gedetailleerde vorm van analyse en is absoluut niet van toepassing in grote aantallen. Het is een uiterst tijdrovende taak maar kan soms cruciale inzichten of problemen naar voor brengen.

Zoals eerder al aangegeven is het belangrijk hier op voorhand een grondige analyse in Google Analytics of een andere Hotjar feature (bv een resultaat uit een van je heatmaps) te voeren zodat je gericht kan opnemen en herbekijken.

voorbeeld sessie opname - Conversie optimalisatie technieken user experience

Ga na of gebruikers het juiste pad volgen met de Funnel analyse!

Funnel analyse, of trechter-analyse op z’n Vlaams, is geen nieuw begrip binnen de Digitale Marketing. Online gebeurt het wel vaker dat er een vooraf bepaald en afgebakend pad is naar een conversie. Neem bijvoorbeeld de verschillende stappen in het afronden van een betalingsproces. Of het doorklikken van een landingspagina naar een infopagina naar een contactformulier.

conversie optimalisatie Hotjar - funnel analyse rapport

Hoewel het belang van dit soort analyses en testen niet voor discussie vatbaar zijn, worden ze (naar mijn mening) in de praktijk te weinig toegepast. Hotjar volgt niet alleen de verschillende stappen op. De tool giet de resultaten meteen in een overzichtelijk en duidelijk rapport die je de nodige info geven om over te gaan naar de next step: optimaliseren!

Formulier analyse, want elk invoerveld telt

Ik hoef het je waarschijnlijk niet te vertellen, maar formulieren zijn cru-ciaal als het gaat over conversie-optimalisatie. Zeker als het invullen van een formulier de conversie is waar je naartoe werkt. Het zou dan ook gek zijn hier geen extra aandacht aan te besteden. Je kan namelijk eindeloos veel bezoekers naar je website lokken met dure advertentiecampagnes of intensieve mailingcampagnes. Als de bezoeker moeite heeft met het invullen van een formulier alvorens te converteren was het allemaal tevergeefs.

Hotjar biedt ons een uitgebreide functie om elke stap bij het invullen van een formulier op te volgen. De tool volgt elk invulveld op de voet. Om u een idee te geven:

  • Drop-offs: bij welke velden verlieten bezoekers het formulier
  • Interactions: aantal mensen dat actie hebbenuitgevoerd op het veld
  • Time on field: de tijd dat de gebruiker actief is in het veld.
  • Re-filled: hoeveel percent van de gebruikers komt terug op de inhoud van het veld
  • Left blank: hoe vaak word een veld leeg gelaten?

Check zeker deze cruciale tips van theuxblog.com om alvast een conversie-proof formulier te ontwikkelen!

Vraag het gewoon zelf met de Polls en Feedback-features       

Deze features van Hotjar geven je de mogelijkheid in dialoog te gaan met de gebruikers. Zo kan je letterlijk vragen wat de mensen van hun user experience vinden (of toch bijna letterlijk). Op basis van bepaalde voorwaarden kan je een vooraf ingestelde vraag weergeven in verschillende vormen:

  • Incoming feedback: Een heel subtiele pop-up waar gebruikers aan de hand van smileys hun ervaring kunnen meedelen
  • Feedback polls: Met enkele vragen kan je zowel mobiele als desktop gebruikers wat ze juist willen of wat ze tegen houdt te converteren.Dit kan zowel tijds- als plaatsgebaseerd aangeboden worden.
  • Surveys: Minder subtiel als de vorige varianten. Een wijde pop-up nodigt gebruikers uit waarop ze kunnen verdergaan op hun gewenste apparaat.
  • Recuiters: Vraag je bezoekers mee te helpen met de testfase van je website. Je kan ze makkelijk benaderen en de pop-up opmaken naar wens.
Conversie optimalisatie technieken Hotjar - settings Poll en feedback feature
Benieuwd hoe wij jouw website kunnen optimaliseren?