De kracht van infographics

Auteur

Wim Wouters

Geschatte leestijd
6 minuten

Een infographic is meer dan louter een illustratie met een bijpassende tekst. Infographics vertellen een verhaal en bevatten essentiële informatie over een welbepaald onderwerp. Een infographic combineert data met design om een duidelijk en betekenisvol overzicht van welbepaalde informatie te verschaffen. Bovendien moet de getoonde informatie eenvoudig vergelijkbaar en makkelijk verteerbaar zijn.

Start met research

De getoonde informatie bekom je door de nodige research over het onderwerp te verrichten. Dat kan door online bronnen te raadplegen en enquêtes uit te voeren. Vergaar, sorteer, structureer en analyseer de beschikbare data. Het resultaat laat je toe om ‘het verhaal’ te zoeken en te visualiseren. Hierbij kunnen de volgende vragen je een eind op weg helpen: 

  • Wat is het doel van de infographic?
  • Aan welk symbool denk je bij het onderwerp?
  • Is er aanvullende informatie nodig?

Als je klaar bent met deze oefening, kan je je ideeën in kaart brengen en passende bijschriften maken.

Bewaar het overzicht, werk met categorieën

Het is nuttig om de beschikbare informatie onder te brengen in categorieën: ruimtelijke informatie (relatieve positie, echte of denkbeeldige locatie), chronologische informatie (sequentiële positie in de tijd, echte of denkbeeldige tijdslijn) en kwantitatieve informatie (beschrijving van grootte, verhouding, verandering, hoeveelheid).

Een infographic kan de volgende onderdelen bevatten:

  • statistieken (bijvoorbeeld data uit verkoopcijfers, winst, omzet)
  • processen (productieprocessen, trajecten, supply chains)
  • ideologieën (concepten, theorieën, gedachten)
  • chronologie (geschiedenis, events, agenda’s, evoluties)
  • geografie (locaties, regio’s)
  • anatomie (gezichten, personen, componenten)
  • hiërarchie (structuren, opleidingen)
  • relaties (man-vrouw, producten-diensten)
  • persoonlijkheid (merkpersoonlijkheid, bedrijfscultuur).

Uiteraard zijn ook combinaties van verschillende elementen mogelijk.

In een infographic kan je tal van elementen combineren.
In een infographic kan je tal van elementen combineren.

Van data naar presentatie

Vraag je bij het visualiseren van de data af of je best kiest voor een informatieve illustratie of eerder voor een infographic die een verhaal vertelt. De complexiteit van het onderwerp zal van belang zijn voor je keuze. Vraag je ook af welke invulling het meest geschikt is voor het publiek dat je wil bereiken. Kies je voor een statische, interactieve of geanimeerde infographic?

Een infographic is in de eerste plaats een communicatiemiddel, het is geen ‘kunstwerk’. Start met een eenvoudige schets om je ideeën vorm te geven. Zoek naar inspiratie en maak zo nodig een moodboard waarin je stijl, kleur en vorm bepaalt. Hou rekening met huisstijl en bedrijfsidentiteit en beperk het gebruik van kleur tot een minimum. Handig is het toepassen van wireframing. Zo kan je infographic gemakkelijk online worden verwerkt, met het oog op responsive design.

Na het designproces volgt de testfase. Toon het resultaat aan een buitenstaander en stel hem gerichte vragen. Wordt je boodschap correct begrepen? Zijn alle elementen duidelijk? En is je infographic voor alle leeftijden leesbaar?

Interactieve infographics

Bij het gebruik van interactieve infographics kan je allerlei leuke effecten en geanimeerde elementen toepassen zoals scrolling, animaties, multipagnation of interactieve kaarten.

Scrolling infographic: hier scroll je horizontaal of verticaal over de webpage waardoor allerlei effecten en animaties worden geactiveerd. Veel aangenamer dan een enorme infographic waarbij je lang moet scrollen om alle informatie te bekijken.

Geanimeerde infographic: de verschillende geanimeerde onderdelen van de infographic zorgen voor een verhoogd visueel effect. Dit type infographic nodigt de kijker uit om verder te kijken omdat de informatie zich (deels) automatisch afspeelt.

Multipagination: een infographic met meerdere pagina’s, te vergelijken met een presentatie met verschillende slides maar waarbij de informatie door de gebruiker kan worden aangeklikt, gefilterd, geselecteerd en opgezocht. We spreken in dit geval ook over user-driven infographics.

Interactieve kaarten: hebben betrekking op geografische informatie, al dan niet op basis van user-driven content zodat specifieke informatie te zien is in de infographic.

Kortom

Een geslaagde infographic voldoet aan een aantal basiscriteria. Eenvoud, overzichtelijkheid, duidelijkheid, beknoptheid en bruikbaarheid helpen je een eind op weg. Streef ook naar houdbaarheid, deelbaarheid, structuur en coherentie. Vergeet niet je bronnen te vermelden. En tot slot: een beetje humor is nooit weg.

Jouw verhaal kracht bij zetten met infographics?