Dit heb je gemist op Conversion Day 2017

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
6 minuten

Eindelijk was het weer zo ver; Conversion day 2017. Dit keer mocht de digitale wereld afzakken naar Autoworld in Brussel. Een leuk contrast; de geschiedenis van de automobiel tegenover de toekomst van digital marketing. Hoewel beide onderwerpen minstens even interessant zijn, althans voor mij als autofreak, gaan we het hier over Digitale Marketing hebben. Meerbepaald over wat ik, als jong digital marketeer, aan inspiratie mee naar huis neem (ik geef het alvast mee; mijn favoriet vind je helemaal onderaan!).

André Morys - een strategische benadering van conversieoptimalisatie

André Morys beet de spits af met ‘Goed nieuws’ over CRO. Goed nieuws in de zin van: motivatie voor je gebruiker om beter te converteren. Voor sommigen klinkt dit misschien evident. Voor anderen is dit schering en inslag op wat ze tot hiertoe dachten dat the way to go was. Best practices en een massa aan cases van gevestigde waarden zijn vaak de go-to als het gaat over het ‘optimaliseren van je conversiefunnel’. Terwijl de gebruiker in veel gevallen simpelweg de motivatie mist om actie te ondernemen. Zijn hele concept is samengevat in zijn pièce de résistance: het 'Growth Canvas'.

Amy Harrison - webcopy die je gebruikers doet converteren

Een manier om je gebruikers beter te motiveren, vertelde Amy, is door meer persuasieve copy te gebruiken. Zij kwam naar eigen zeggen té veel ‘Cheating copy’ tegen op het web. Dit zijn het soort teksten waar gebruikers niets mee zijn. Statements als ‘haal het maximum uit je investering’ of ‘bespaar massa’s tijd’ zijn zwakke argumenten als je heel specifieke problemen van je gebruiker oplost met je product of dienst. Zij predikt voor meer ‘to the point’ communicatie. Het liefst in de taal van de gebruiker.

Om doelbewust te kunnen schrijven moet je het een en ander op een rijtje hebben. Denk maar aan de `Why’ in je corporate verhaal. Zie het als de beweegreden van je onderneming. Welke problemen of pijnpunten van je doelgroep lost je product of dienst op? Kortom; zowel de onderneming als het publiek door en door kennen, is een must voor effectieve copy.

Chris Out - 7 principes van Growth Hacking

Chris Out nam vervolgens het woord. Hij had het natuurlijk over growthhacking. Voor mij persoonlijk viel deze talk een beetje uit de boot. Het principe van growthhacking is cool, zonder twijfel. Op grote schaal campagnes testen en ideeën in real life valideren kan van onschatbare waarde zijn. Het kruisbestuivingsmodel dat van het ‘growth-team’ zo’n effectief team maakt kan een waardevolle les zijn voor ondernemingen waar nog veel in silo’s gewerkt wordt. Het jammere is dat het menselijk aspect van de hele benadering op online communicatie wat uit de boot valt. 

Zeker als je dit ziet tijdens een keynote:

 

Slide Keynote Chris Out

En je na deze slide terecht komt op een landingspagina als deze:

Screenshot landingspagina

Als er dan vervolgens nog eens gewoon de presentatie wordt verstuurd die je later ook van Bloovi zou krijgen val je een beetje door de mand, vind ik persoonlijk. De ongevraagde mailings achteraf krijg je er gratis bij. We wachten vol ongeduld op de GDPR. En natuurlijk ook op de creativiteit van growthhackers om zich hieraan aan te passen.

Nathalie Nahai - 7 psychologische principes van 'online persuasion'

Terug naar meer menselijkheid in het online benaderen van je doelgroep met de volgende spreker, mijn uitkijkpunt van de dag. Nathalie Nahai, van de bestseller ‘Webs of influence’, had het over ‘Online persuasion’. Haar presentatie was in één woord, fantastisch. Net zoals in haar boek heeft ze het over de psychologie achter online communicatie, een échte aanrader!

Karl Gilis - herken en herstel de zwakke punten van je website

Onze Vlaamse rockster, of zal ik zeggen conversie-specialist, Karl Gilis bracht ook op Conversionday weer wat leven in de brouwerij. Met zijn gekende ROAAAR-vibe ging hij als een trein door de slechte landingspagina’s die hij omtovert in echte moneymakers. Voor de Vlaamse digital marketeers onder ons was wellicht een beetje herhaling, hoewel Karl zijn presentatie aardig geüpdatet heeft. Maar het blijft de harde realiteit; designers en marketeers moeten beter samenwerken om effectieve webpagina’s te maken.  Heb je Karl nog niet gezien; zeker doen. Voor ons, professionals die zijn talk jaarlijks enkele keren zien passeren, was het opnieuw een uiterst vermakelijke presentatie.

Faris Yakob - 'Paid attention': waarom online adverteren moét veranderen

Ik denk dat de mensen bij Bloovi hun troeven tot het laatste moment hebben bewaard. Ik moest twee keer kijken. Zag ik nu echt dreadlocks op het podium van Conversionday? Ja hoor. En blij dat ik daar mee was!  Een memorabel figuur, die Faris Yakob. Samen met zijn partner Rosie leiden ze een nomadisch bestaan in het kader van hun onderneming 'Genius Steals'. Op deze manier brengen ze hun kennis wereldwijd aan de man, terwijl ze kunnen reizen. Een prachtig concept, toch? Ook zijn boodschap is bijzonder, het blijft écht hangen. Hij had het over ‘Paid Attention’. En vooral wat er vandaag de dag mis is met het hele advertentiewereldje. Enerzijds heb je de bedrijven die vaak vergeten dat hun advertenties moeten werken bij mensen. Anderzijds heb je de platformen die leuke cijfergegevens rondstrooien met CTR’s, CPM’s en ROI’s die in de realiteit noot gerealiseerd worden. Tot slot heb je de (onschuldige) internetgebruikers waar dagelijks miljoenen advertenties op worden losgelaten.

Je merkt het, een heel competitieve en lucratieve business. Een business die jammer genoeg niet meer is wat het was. Een business die smeekt om disruptie. En die komt er. We zien nu al een vervaging van de verschillen tussen content en advertenties. We zien bedrijven die het slimmer aanpakken en effectief werken voor de aandacht van hun doelgroep. Want die aandacht is schaars. Spring er dus zuinig mee om en maak er geen misbruik van. Eerlijk duurt altijd het langst, vertelde mijn mama mij altijd. Ik heb alvast zijn boek besteld, Paid Attention. Benieuwd of het boek even intrigerend is als de presentatie.

Bedankt, Bloovi, voor deze inspirationele dag.