Growth hacking conference 2017 - wij waren erbij!

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
3 minuten

Een duidelijk beeld van Growth hacking

De hamvraag voor mij alvorens ik deelnam aan de conferentie. En blijkbaar was ik niet de enige die geen concreet beeld had van het concept 'Growthhacken'.

Mijn perceptie over het hele onderwerp komt neer op het volgende: Growth hacking is een uitvoerige marketing techniek waarbij er in een experimentele fase wordt gezocht naar vernieuwende en efficiënte manieren om de doelgroep te bereiken en te doen converteren. Tijdens deze experimenten mag je elk kanaal gebruiken dat je maar wil. Zolang het snel kan gebeuren. Na de experimentele fase worden de tests geëvalueerd. Vervolgens worden de beste experimenten uitgerold over lange termijn en over een hele organisatie.

Je merkt het, we hebben het hier niet over een duidelijk benoemd proces. Het blijft vrij voor invulling van eigen creativiteit en vindingrijkheid. Eigenlijk kan je stellen dat Growthhacking eerder een mindset is. Een mindset waarbij marketeers het uiterste halen uit de (beperkte) middelen die om handen zijn.

Wat heb je nodig om aan growth hacking te doen? 

Product/markt overeenkomst

Welk probleem van jouw doelgroep lost het product op? Hiervoor heb je zowel een sterk product als een grondig inzicht in de gebruikers ervan nodig. Wat verandert er in het leven als je het product afneemt van gebruikers? Dat vraag je je best af. Als je dit weet wordt het makkelijker een sterke boodschap te ontwikkelen. Of content te creëren dat op dit probleem inspeelt bijvoorbeeld.

Draagvlak in je onderneming

Growthhacken is geen one-man show. Naast een heus growth-team samen te stellen moet je onderneming klaar zijn voor de aankomende groei. Deze groei zal voorafgegaan worden door tijden van experimenteren. Je hele onderneming moet hier klaar voor zijn. Je growth-team kan groei creëren zoveel ze willen. Als de rest van de onderneming hier niet in mee kan is de moeite voor niets geweest.

Growth-team

Zoals hierboven al aangehaald, growthhacken doe je niet alleen. Om efficiënt te kunnen werken heb je verschillende profielen nodig. Een gemeenschappelijk kenmerk is de T-vormige skillset. Een growthhacker heeft een heel brede algemene kennis binnen marketing met enkele specialiteiten. Maar welke rollen heb je idealiter nodig in jouw growth-team? Wel:

  • Developer: zijn skills zijn nodig voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van landingspagina's, het programmeren van automatisaties of het ontwikkelen van side products.
  • Marketeer: een doorgronde kennis van de verschillende communicatiekanalen en je doelgroep is broodnodig. Ook moet hij kunnen inschatten hoe je een meerwaarde kan creëren voor je publiek.
  • Analyst: deze persoon verdiept zich maar al te graag in grote brokken data (big data) maar werkt liever naar smart data toe. Hij is niet vies van KPI-frameworks en zorgt er dus voor dat elke inspanning opgevolgd en geëvalueerd kan worden.
  • Content creator: een creatieve geest die zowel kan designen als copywriten. Hij stelt de gebruiker altijd centraal en moet in staat zijn snel taken uit te voeren.
  • Head of growth: uiteraard is er een leider nodig. Deze leider is enorm proces-gedreven en beschikt over een beetje kennis van alle voorgaande expertisevelden. Daarnaast is hij een kei in het motiveren van een team en laat hij niet over zich heen lopen.

Growthhacking toolstack

Even belangrijk als je growthteam, is de toolstack die je gebruikt. Hierbij staat of valt de uitvoering van je experimenten of tactieken. Er zijn massaal veel specifieke tools in omloop om je te helpen snel resultaat te behalen. Een goede selectie is hier dus noodzakelijk.

De growthhacking mindset > skillset

Een growth hacker heeft een specifiek karakter. Hierover heeft Ben Greeven het uitvoerig gehad. Het is belangrijker dat je de juiste mindset bezit. De nodige skills kan je jezelf altijd aanleren. Onderstaande infographic van tropical.io vat deze mindset mooi samen.

 

Infographic - Karakteristieken van een growthhacker - tropical.io
Zin in een babbeltje over Growthhacking.