Jouw website laten scoren in Google

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
8 minuten

Je wilt je website laten scoren in Google maar weet niet juist waar te beginnen. Er is een overvloed aan mogelijke manieren om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Omdat het een vaak gestelde vraag is besloten we dit blogbericht te schrijven. We hebben de eerste stappen om jouw website Google-proof te maken op een rijtje gezet. Zo kan je vandaag nog aan de slag om jouw website beter te doen doen scoren bij de zoekmachines!

In dit blog bericht gaan we verder in op:

  • Google Mijn Bedrijf 
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
    • Zoekwoordenonderzoek
    • On page SEO
    • Off page SEO
  • Social Media in functie van SEO
  • Content Marketing

Een Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel

Het hebben van een vervolledigd GMB account is een eerste vereiste. Door dit op punt te zetten zorg je ervoor dat je bedrijf te zien is in de Knowledge Graph van Google. Deze heeft de bevoorrechte plek rechts bovenaan op de SERP (Search Engine Result Page, de resultatenpagina).

SERP feature: knowledge graph Brandle
SERP feature: knowledge graph Brandle

Door hier aanwezig te zijn haal je alvast de nodige kliks binnen voor de zoekopdrachten naar je bedrijf of merk. Ook voorziet GMB jouw van een (heel) beperkte analyse van jouw profiel. Zo heb je alvast een idee naar het zoekvolume (= het aantal zoekopdrachten) naar jouw bedrijf of merk.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO): duurzaam scoren bij Google

Een volgende stap naar een goede score in Google is je website optimaliseren voor zoekmachines. De zoekmachines kunnen je website indexeren. Dit gebeurd door Crawlers. Crawlers zijn een soort robots die voor de zoekmachines heel het wereldwijde web scannen. Het resultaat van deze scans uit zich in het al dan niet indexeren van webpagina’s voor bepaalde zoektermen. Deze robots jagen de vergaarde gegevens door een reeks van algoritmes. De uitkomst hiervan bepaalt de ranking (de positie binnen zoekresultaten) van webpagina’s voor bepaalde zoekterm.

Om dus goed te positionneren voor bepaalde zoektermen moet je ervoor zorgen dat deze crawlers de webpagina’s kunnen interpreteren. Om ze hierbij te helpen worden er allerlei tags en html-elementen gebruikt. Hierover meer in mijn ander blogbericht: Basis SEO: jouw website optimaliseren voor Google.

 

Zoekwoordenonderzoek

Maar wat zet je nu best binnen deze tags en html-elementen? Daar kan zoekwoordenonderzoek (keywordresearch) je mee helpen. Tijdens dit onderzoek denk je na over de zoektermen waarvoor je een pagina wil laten scoren in Google.

Eerst bepaal je het globale onderwerp waaronder jouw website of webpagina zich plaatst. Vervolgens onderzoek je het zoekgedrag van gebruikers die op zoek zijn naar jouw content. Tot slot bepaal je van heel je zoekwoordenlijst de nodige statistieken (Google Keyword Planner kan je hier bij helpen) en bepaal je de welke je implementeert in je content. Een goede dosis logisch denken en de juiste tools helpen je hier al een heel eind vooruit. We werken ook aan een blogpost waarin dit proces wordt besproken. Houd zeker onze website in het oog voor nieuwe publicaties!

SEO: de basics

Nu je weet voor welke zoekwoorden je de webpagina wil positioneren kunnen we met de implementatie beginnen. Je kan een webpagina op verschillende manieren optimaliseren voor zoekmachines:

  • Technische zoekmachineoptimalisatie (on page SEO)
  • Off-page zoekmachineoptimalisatie (ook wel linkbuilding genoemd)
  • Content optimaliseren (Content Marketing)

Het is belangrijk bij elke aanpassing de eerder bepaalde zoekwoorden in het achterhoofd te houden.

Technische zoekmachineoptimalisatie (on page SEO)

Weet je nog, die spiders? Wel, het is voor deze robots dat we de on-page SEO op punt stellen. Om goed gevonden te worden in Google, moet je er eerst voor zorgen dat de spiders begrijpen welke info er op de pagina te vinden is. Volgende aspecten kan je optimaliseren:

  • Een snelle en responsieve website in z’n geheel
  • Een duidelijke URL voor al je webpagina’s
  • Gebruik van Redirects of Canonische links
  • SSL-encryptie: https vs http
  • Pagina titels
  • Meta description-tag
  • OG metatags
  • Html-elementen
    • Titels en tussentitels
    • Interne links
    • Afbeeldingen
    • Lijsten

Op volgende afbeelding is duidelijk te zien welke elementen je kan aanpassen om je preview bij de zoekresultaten te optimaliseren. Dit is een eerste kans om bezoekers aan te spreken. Een doordacht taalgebruik kan hier een groot verschil maken in het aantal kliks naar je website!

Brandle Digital & Brand Design Agency:  preview SERP
Brandle Digital & Brand Design Agency: preview SERP

Hoe je deze verschillende aspecten op punt zet bespreken we uitvoerig in ons blogbericht over de SEO basics.

Interne links

Met interne links bedoelen we alle links in een website die verwijzen naar andere pagina’s van diezelfde website. Al deze interne links zorgen samen voor de structuur van je website. En het is precies deze structuur die Google onderzoekt a.d.h.v. interne links. Zorg ervoor dat alle belangrijke pagina’s deel uitmaken van deze structuur, en niet ‘los’ rondzweven op het hoofddomein. Alleen zo kunnen crawlers de pagina’s indexeren.

Off-page zoekmachineoptimalisatie

Nu je de pagina indexeerbaar hebt gemaakt voor zoekmachines is de eerste stap gezet. Vervolgens is het nuttig te werken aan je off-page seo. Met ‘off-page seo’ bedoelen we alle acties gericht om beter te scoren in Google die geen aanpassing aan de webpagina’s vereisen. We kunnen dit op twee manieren beïnvloeden:

  • Linkbuilding (externe links)
  • Aanwezigheid op sociale media

 

Linkbuilding (externe links)

Een belangrijk aspect van off-page seo zijn de externe links. Externe links zijn alle links van en naar een andere website dan de jouwe. De tijd waar elke link goed was voor jouw seo-score is al lang passé. Vandaag de dag zijn het enkel de kwalitatieve links die tellen.

 

Social media: de toenemende waarde van social voor SEO

Social media zijn intussen een belangrijk deel geworden van heel het online gebeuren. Ook qua SEO beginnen sociale media meer en meer hun invloed te hebben. Enerzijds is het aanwezig zijn op deze platformen een goed begin. Vul deze profielen zo goed mogelijk in,  consistent met de info op de website. Deze profielen zorgen enerzijds voor extra traffic naar je website. Anderzijds komen ze ook tevoorschijn in de zoekresultatenpagina (SERP) bij zoekopdrachten naar jouw bedrijf of merk. Zo neemt jouw merk of bedrijf meer plaats in op de SERP en maak je meer kans op het behalen van kliks.

 

Content Marketing: optimaliseer je online content

De derde manier om aan SEM te doen is het optimaliseren van content. Het aller-, maar écht allerbelangrijkst is dat je schrijft voor je bezoekers en optimaliseert voor Google, niet andersom. Als je zeker bent dat je lezer iets heeft aan jouw content, kan je de volgende richtlijnen gebruiken om deze content ook verstaanbaar te maken voor Google.

En herhaal!

Je hebt intussen de basisprincipes om te scoren in Google. Helaas ben je nog niet klaar. SEM (zoekmachinemarketing) is een continu proces dat je best opvolgt en blijft bijsturen. Niet enkel bij het publiceren van nieuwe content. Verlies ‘oude’ content ook zeker niet uit het oog. Ook al scoort deze goed, er komt dagelijks een massa aan content bij die gaat voor jouw plek op de SERP. Kijk dus regelmatig je content na voor mogelijke optimalisaties. Zo ben je zeker dat je goed blijft scoren bij Google.