KMO-connected. Het leukste netwerkevenement van Antwerpen

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
6 minuten

Donderdag 30 november gingen we met een klein Brandle-team naar KMO-connected. Hét netwerkevent voor KMO’s in Antwerpen. De crimescene waren de AED-studios in Lint. Toevallig ook locatie voor opnames van de Voice. Marcel Van Tilt; we hebben u wel gezien! Een kleine samenvatting over deze topdag vind je hier.

De AED-studios waren the place to be afgelopen donderdag (30 november 2017). Althans voor alle Antwerpse KMO’s was dat het geval. Als Kempische KMO kon Brandle niet ontbreken. Wij hadden het geluk een netwerktafel te hosten waar men terecht kon voor alles rond digitale communicatie. Hierover later meer.

De digitale toekomst volgens Steven Van Belleghem

Eerst wil ik het hebben over de twee fantastische sprekers die we te zien kregen in de voormiddag. Steven Van Belleghem beet de spits af. De man was mij al bekend van zijn inspirerende boeken maar een keynote had ik nog niets van hem gezien. Gelukkig kan ik dit sinds kort van m’n lijstje schrappen. Niet alles was nieuw voor mij, dat heb je nu eenmaal als je al in het vak zit (digitale marketing).

Customers the day after tomorrow

 

Toch blijft het verbazingwekkend om zijn anekdotes van over heel de wereld te horen. Dat ze in China raar durven opkijken van ons, primitieve Europeanen, had ik wel kunnen vermoeden. Van het feit dat ze daar van hun stoel vallen als ze cash geld zien, was ik echter niet op de hoogte. Ook de macht van het platform WeChat had ik flink onderschat. In een wanhopige poging om ook bij mij thuis een digitale transformatie teweeg te brengen heb ik alvast mijn Google Home besteld.

Wat ik van Steven heb geleerd

Dat bedrijven die jonge consumenten willen aantrekken op drie essentiële klantvoordelen moeten inspelen.

  • Het moet snel. Liefst sneller dan real time
  • Een toenemende nood aan hyperpersonalisatie en effortless interfaces
  • Graag alles één klik verwijderd van de gebruiker (convenience)

Als jonge twintiger kan ik deze voordelen, of noden, alleen maar bevestigen. Ik ben de afgelopen jaren enorm gevoelig geworden aan customer experiences. Misschien zelfs een beetje té gevoelig. Beroepsmisvorming heet dat dan.

Om deze klantvoordelen te behalen zijn er volgens Steven drie grote investeringsassen waar bedrijven op kunnen inzetten. Een leidraad voor elk van deze actiepunten is AI (Artificiële Intelligentie).

  • Contextueel begrip creëren door al je data samen te brengen en te analyseren. Door het creëren van context kan je de klantervaring flink verbeteren.
  • Voor de kleinere spelers wordt het kritiek om een interface te ontwerpen waar klanten met zo weinig mogelijk efforts bediend kunnen worden. Hier staat één aspect centraal: tijd sparen.
  • Gebruik the best of both worlds: Intelligence Augmented. Hier boost je de menselijke intelligentie met AI. Waarbij AI vooral gebruikt zal worden om de performance van de klant te verbeteren.

Er valt nog zoveel meer te vertellen over de wereldwijde digitale transformatie. Ik raad jullie vooral aan zelf eens te gaan kijken naar een keynote van Steven. Het is écht de moeite. Net zoals de volgende spreker.

Arnoud Raskin van StreetwiZe

Een echte eye-opener, zo vat je Arnoud’s verhaal best samen. Ik ga het hier niet hebben over de doorsnee KMO waar veel voorkomende, bewezen strategieën gehanteerd worden. Wel heb ik het graag over een een persoon die er niet voor koos de zoveelste staafmixer te ontwerpen. Hij maakte daarentegen de keuze een product te ontwikkelen voor zij die het echt nodig hebben: straatkinderen. 

Op vrijwillige basis trok Arnoud naar Zuid-Amerika om er als straathoekwerker aan de slag te gaan. Door in contact te komen met straatkinderen ontdekte hij dat hij aan de hand van een positieve focus opportuniteiten kon creëren voor deze kinderen. Dit zette hem aan het denken. En dat leidde hem tot de creatie van zijn product: een mobiele school voor straatkinderen.

Deze mobiele scholen richten zich op een speelse manier vooral op het opnieuw opbouwen van de eigenwaarde van de kinderen. Maar al snel besefte Arnoud dat hij consequent moest zijn met zijn organisatie en dus ook onafhankelijk moest worden, om in de toekomst zelfbedruipend te zijn. Hij haalde zijn inspiratie uit de straatkinderen en ontwikkelde zo een totaal andere visie op managementopleidingen.

StreetwiZe vertaalt de ‘street skills’ van de straatkinderen naar vernieuwende leiderschapstrainingen, workshops en keynotes voor bedrijven. Aan de hand van die ‘street skills’ wil hij ondernemingen stimuleren op zoek te gaan naar hun DNA. Ook wil hij aantonen dat veranderingen nieuwe kansen met zich meebrengen en geen bedreiging hoeven te zijn.

StreetwiZe logo

 

De vier ‘street skills’ die succesvolle straatkinderen gemeen hebben en waardoor ze boven de rest uitstijgen zijn de volgende:

  • Positieve focus: wat er ook gebeurt, kijk naar het glas dat half vol is! Kansen bekijken, wat kan ik doen?
  • Veerkracht en wendbaarheid: voortdurend jezelf blijven aanpassen aan je omgeving, mee kunnen veranderen
  • Proactieve creativiteit: volhardend (blijven) innoveren, het mag fout lopen
  • Cooperative competition: het evenwicht bewaren tussen samenwerken en concurreren, kunnen concurreren, samenwerken

Tot slot lukt volgens hem een goed idee zelden van de eerste keer. Slechts wie blijft geloven, zichzelf en zijn product blijft aanpassen en samenwerkt met derden (zelfs concurrenten), zal slagen.

Toen was het tijd om te netwerken

De moderator moest het hele gebeuren een beetje op gang trekken. Maar uiteindelijk werd er gretig genetwerkt. Ikzelf heb geprobeerd mijn contacten warm te maken voor digitale communicatie. Meerbepaald een planmatige aanpak van digitale communicatie. Dat is volgens mij namelijk de sleutel tot online succes.

Ik moet toegeven dat Steven met zijn keynote mijn verhaal net een tikkeltje makkelijker maakte. De mensen waren intussen al tamelijk overtuigd van de kracht van digital. Ik heb hen wat hands-on tips meegegeven waar ze alvast zelf mee aan de slag konden.

Tot volgend jaar!

Het was een topdag! We leerden veel nieuwe en interessante mensen kennen en deden zelf massa’s inspiratie op om nog meer werk te maken van die digitale transformatie. Zelf hoop ik ook enkele mensen te hebben geïnspireerd om aan hun digitale transformatie te beginnen. Dat zou voor mij pas écht de kers op de taart zijn. Hopelijk tot volgend jaar!