Na Google en LinkedIn geeft ook Facebook prioriteit aan AMP-pagina’s

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
3 minuten
Accelerated Mobile Pages logo AMP
Accelerated Mobile Pages logo AMP

Het principe is simpel: webpagina’s moeten volgens strikte richtlijnen opgesteld worden zodat enkel de essentials geladen moeten worden. Zo kan de gebruiker de pagina super snel laden. Bijgevolg dragen AMP-pagina’s bij tot een betere user experience (en dus een betere performance van die oh zo kostbare content). Naast Google toont ook Bing, Yahoo en LinkedIn de AMP-optie tussen haar zoekresultaten/overzichten. Kijk voortaan maar eens uit naar een 'stroomtekentje' voor de url van de zoekresultaten. Give it a click. Snel, toch?

Facebook springt mee op de AMP trein!

De zoekmachines, én LinkedIn, geven al een tijdje voorrang aan de mobielvriendelijke AMP pagina’s voor mobile searches. Publishers investeren daarom al een tijdje in het optimaliseren van hun content voor mobiel.  Nu komt daar nog een reden bij…

Facebook kondigde aan dat ook hun nieuwsoverzicht in de toekomst voorrang zal geven aan snel ladende pagina’s. In het verleden namen ze onder andere al het soort toestel, snelheid van mobiele netwerk of de sterkte van je wifi-signaal in rekening om jou de juiste content voor te schotelen. De update van hun nieuwsfeed zal de komende maanden worden geïmplementeerd. Hoog tijd dus om ook jouw content te voorzien van een AMP-variant!