Online communicatie kracht bij zetten met print

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
4 minuten

Drukwerk. In dit digitale tijdperk zou je haast vergeten dat het een drager kan zijn van bedrijfscommunicatie. Vergis je niet! Het belang van geprinte media blijft voor sommige sectoren erg groot. Voor ImmoBrown, een luxe vastgoedkantoor gespecialiseerd in onroerend goed aan onze Belgische kust, is dit ook het geval. Zij staan hun digitale communicatie maar al te graag bij met een luxe-brochure. Om hun brochure nog meer de ‘look and feel’ te geven die aansluit bij hun bedrijfsidentiteit kwamen ze bij ons terecht.

The Brown Paper - gerestylede brochure voor en na

Communicatie afgestemd op bedrijfsidentiteit

Je kan het je waarschijnlijk wel voorstellen: een vastgoedkantoor, gespecialiseerd in exclusief onroerend goed in een van de chiqueste streken van België: Knokke. Om zich in deze sector te profileren moet elke vorm van communicatie doordrongen zijn met luxe, kwaliteit en exclusiviteit. Laat dat nu net de sterkte zijn van Immo Brown. Van kantoor tot naamkaartje, van POS-materiaal (want jawel, dat zijn de ‘te koop’-bordjes aan de eigendommen tenslotte) tot website. De opdracht voor Brandle klonk als volgt: diezelfde exclusiviteit, kwaliteit en luxe doen uitstralen in de nieuwe versie van hun brochure: The Brown Paper - Edition 8.

Om de gevraagde ‘look and feel’ te bekomen hebben we ons gefocust op twee aspecten:

  • Vormgeving & opmaak voor een rustgevend en overzichtelijk geheel
  • Techniciteit van het drukwerk dat kwaliteit verhoogt

Het resultaat mag er wezen: een ge-restylede 8ste editie van The Brown Paper dat naadloos aansluit bij het beeld dat Immo Brown naar buiten wil dragen.

De vernieuwe opmaak van The Brown Paper heeft de look & feel van Immobrown

Voor dit project was consistentie de sleutel tot goed verteerbare informatie. Alle gemeenschappelijke elementen hebben nu dezelfde opmaak voor alle verschillende items in de brochure:

  • Fijne omkadering bij titel
  • Vetgedrukte korte inhoud
  • Dunne scheidingslijnen voor extra duidelijkheid
  • Duidelijke rangorde qua inhoud
  • Fonts van de Nudista family (ontwikkeld door Suitcase Type Foundry)

Ook de uitlijning van de tekst speelt een grote rol in de overzichtelijkheid van het geheel. Waar men voordien gebruik maakte van zowel gecentreerde als uitgevulde tekst doen we het nu anders. Er werd gekozen voor links uitgelijnde vlaggende tekst om de tekst toegankelijker te maken. Een iets grotere spatie tussen de foto’s zorgt voor meer performantie. Het geheel straalt pure rust uit. Want laat ons eerlijk zijn, met drukte en afleiding komen we al genoeg in aanraking, toch?

Het juiste materiaal met de juiste druk-technieken

Tot slot kreeg de technische kant van de brochure een upgrade. Omdat de opmaak en vormgeving de corporate identity overneemt hebben we met veel zwarte oppervlakken te maken. Zwart is, in zijn basisvorm op drukwerk, erg vatbaar voor krassen en vlekken (denk maar aan vettige vingerafdrukken). Om dit te vermijden hebben we een 5de kleur toegevoegd aan het drukproces: een milieuvriendelijke dispersielak. Deze zorgt voor een extra halfmatte (kleurloze) laag bescherming. Ideaal tegen vlekken!

Voor de restyling: Geen druk met dispersielak. Het papier was kwetsbaar en gevoelig aan vlekken.

De cover van de brochure werd gedrukt op dikker papier en vervolgens geplastificieerd. Dit geeft een steviger en robuuster (lees: meer kwalitatief) gevoel aan het geheel. De plastificatie maakt het boekje daarnaast ook een stuk duurzamer dan voordien. Het papier werd gelijmd met een stevige PUR-lijm. Dit voorkomt het loskomen van de cover van het geheel.

Uw offline communicatie ook restylen?