Waarom Google Mijn Bedrijf essentieel is voor SEO

Auteur

Glenn Kesteleyn

Geschatte leestijd
4 minuten

Wat is Google Mijn Bedrijf (GMB)

Sinds 2014 centraliseert Google zijn zakelijke applicaties onder één noemer: Google Mijn Bedrijf. Op dit platform biedt Google de mogelijkheid bedrijfspagina’s aan te maken. Het is de bedoeling zo veel mogelijk bedrijfsgegevens in te vullen. Zo kan Google bij zoekopdrachten naar jouw producten, diensten of bedrijf in het algemeen deze gegevens tonen aan gebruikers.

Hoe GMB jouw SEO beïnvloedt

SEO-gewijs is het van essentiëel belang jouw GMB pagina zo goed mogelijk in te vullen. Eerst en vooral om je bedrijf te laten indexeren door de zoekmachine. Hiervoor hoef je niet eens een website te hebben. Het aanmaken van een GMB-pagina is voldoende om opgenomen te worden in de zoekresultaten.

Google Mijn Bedrijf resultaat: Knowledge Graph SERP - McDonald's
Google Mijn Bedrijf resultaat: Knowledge Graph SERP - McDonald's

Daarnaast is GMB de bron van informatie voor Google Maps en de ‘Knowledge Graph' (zie foto hierboven) die rechts op de SERP verschijnt. Zonder een GMB account kan je bedrijf dus niet in Google Maps weergegeven worden. Een heuse ramp voor lokale zoekopdrachten, die tegenwoordig steeds vaker voorkomen. Een lokale zoekopdracht vindt plaats wanneer er een locatie wordt meegegeven in de zoekterm zoals in onderstaand voorbeeld.

Lokale zoekopdracht - italiaans restaurant lichtaart. Google Maps result
Lokale zoekopdracht - italiaans restaurant lichtaart. Google Maps result

Je herkent de iconische weergave vast wel vanuit Google Maps. Het gaat zelfs zo ver dat bij mobiele zoekopdrachten de organische resultaten pas ‘below the fold’ worden weergegeven. Onder, jawel, de drie beste lokale resultaten. Onderstaande schermafbeelding is hier een goed voorbeeld van.

SERP mobiele zoekopdracht italiaans restaurant
SERP mobiele zoekopdracht italiaans restaurant

Een laatste voordeel van een kick-ass GMB account zijn de verrijkte advertenties van Adwords. In het volgende voorbeeld laten we opnieuw McDonald’s zien. Hier zul je zien dat de advertentie werd aangevuld met een locatie en openingstijden. Ook kan je hier een preview laten zien van reviews. Dit alles zonder meerprijs op de CPC. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Voorbeeld Location ad extention - locatie advertentie extensie
Voorbeeld Location ad extention - locatie advertentie extensie

Hoe maak je een goede GMB account?

Intussen is het belang van een goede GMB account wel duidelijk. Nu is het tijd voor actie! Hier enkele aandachtspunten voor het opbouwen van een goede aanwezigheid in Google Mijn Bedrijf:

  • Eerst en vooral zorg je ervoor dat je de bedrijfspagina verifiëert. Zo bekom je als het ware het ‘eigendomsrecht’ van de account. Dit kan via telefoon, per mail ,per brief of via de Webmaster Tools van Google.
  • Vervolgens zorg je dat alle basic info correct is ingevuld. Denk goed na over de keuze van categorie! Hiermee staat of valt je online vindbaarheid.
  • Vul extra info zo compleet mogelijk aan met bijvoorbeeld: openingsuren, betaalmogelijkheden, reserveringsmogelijkheden, een menu (zowel voor eten en drinken als de aangeboden diensten), locatie van dienstverlening etc.
  • Vul het profiel aan met aantrekkelijke foto’s die kliks op pagina bevorderen.
  • Laat reviews jouw GMB pagina voeden met goede reclame en kom hoger te staan in de resultaten.
  • Vergeet zeker niet de GMB-account te linken aan de website.

Er zijn ook enkele zaken waar je best voor uitkijkt. Deze 'valkuilen' kunnen de kwaliteit (en dus resultaten) van jouw GMB efforts flink doen dalen:

  • Vermijd dubbele registraties: zorg er zeker voor dat oude profielen verwijderd worden. Deze kunnen namelijk de prestaties van de primaire account sterk ondermijnen.
  • Zorg ervoor dat de info op GMB overeen komt met de info op de website.
  • Kijk zeker de weergave van jouw Knowledge Graph na. Zo ben je zeker dat foto’s en bedrijfsinformatie goed worden weergegeven. Het zou zonde zijn bij een eerste indruk te stuiten op een spelfout of onscherpe foto.
Graag een handje hulp bij jouw SEO?